Roza Vlasi
Ναυάγια - Wrecks - Ναυάγια



  • To Ναυάγειο

Φορτηγό ατμόπλοιο Ρόζα Βλάση, νηολογίου Πειραιώς 1531, ολικ. χωρητ. 1959 κόρων καί καθ.914 κόρων, μεταφορικής ικανότητας 2784 τόνων, ναυπηγήσεως τού 1946 στό SUNDERLAND, μέ ΔΔΣ SVTG, κινούμενο μέ τρικύλινδρη παλινδρομική μηχανή 750 IHP.Πλοιοκτήτες ήταν οι αδερφοί Γεώργιος καί Αλέξανδρος Βλάσσης κατά 50% ο καθένας.Τό Ρόζα Βλάση εφόρτωσε στό Στρατώνι , 2900 τόνους σιδηροπυριτίου μέ αναλογία περίπουFlotte 75% καί κοινό 25% καί τήν 24η Δεκεμβρίου 1959 καί περί ώρα 14.40 απέπλευσε γιά τόν Πειραιά μέ πλοίαρχο τόν Παύλο Κοκορόζη καί πλήρωμα τούς.

Τό σκάφος πλέοντας νότια τού Σουνίου περί τό ενάμισι μίλι παρουσίασε κλίση 40-45 μοιρών καί ο πλοίαρχος έστρεψε αργά ώστε νά προσεγγίσει στό Λαύριο, δίνοντας συγχρόνως εντολή τό πλήρωμα νά φορέσει τά ατομικά του σωσίβια καί νά εκπεμφθεί τό σήμα κινδύνου. Η ώρα ήταν 16.33. Λόγω τής κλίσης τό πλοίο έπαυσε νά υπακούει στό πηδάλιό του. Η εγκατάλειψη έγινε περί ώρα 16.50 όταν έπεσαν σχεδόν όλοι στή θάλασσα, ενώ αμέσως σχεδόν τό πλοίο ανατρεπόταν. Από τό πλήρωμα διασώθηκαν μέσα σέ πλευστική σχεδία, χάρη στήν ψυχραιμία καί τό θάρρος τού Υποπ/χου οι Β. Στερενμπόκεν, Π. Κοσκορόζης, Η. Μάτης, Σ. Βουτσάς, καί Κ.Φλώρης, ενώ από τό αλιευτικό Ελπίς περισυλλέχτηκε ο Β. Παυλόπουλος. Οι λοιποί τού πληρώματος απωλέστηκαν.

Πηγή. Χρήστος Ντούνης. Τά ναυάγεια στίς ελληνικές θάλασσες 1951-2000 Τόμος β.


  • Οι καταδύσεις

Το πλοίο βρίσκεται ξαπλωμένο με την αριστερή του πλευρά σε αμμώδη βυθό με μέγιστο βάθος 66 μέτρων (πλώρη). Το ελάχιστο του βάθος είναι 51 μέτρα.

Πρόκειται για απαιτητική κατάδυση καθώς είναι βαθύ, μεσοπέλαγο ναυάγιο. Είναι απαραίτητη γραμμή κατάδυσης ενώ λόγω του βάθους είναι προτιμότερο η κατάδυση να γίνει με χρήση μικτών αερίων.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στα ρεύματα της περιοχής που μερικές φορές είναι πολύ ισχυρά. Σε ορισμένες καταδύσεις ταλαιπωρηθήκαμε ιδιαίτερα όχι μόνο στην επιφάνεια και τα πρώτα μέτρα της κατάδυσης αλλά ακόμη και στο μέγιστο βάθος.

Η ορατότητα στο ναυάγιο επηρεάζεται από την εποχή. Τον χειμώνα είναι μέτρια και υπάρχει αρκετό ίζημα γύρω από το ναυάγιο ενώ η κατάσταση καλυτερεύει πολύ το καλοκαίρι.

Το ναυάγιο βρίσκεται σε εξαιρετικά καλή κατάσταση χωρίς δίχτυα και παραγάδια πάνω του. Είναι επισκέψιμα τα περισσότερα τμήματα του, όπως το μηχανοστάσιο, τα αμπάρια που βρίσκονται μπροστά από την γέφυρα, ο χώρος μπροστά στην πλώρη του (χώρος που χρησιμοποιεί ο λοστρόμος). Ο χώρος της γέφυρας και των επιμέρους δωματίων αποτελεί πρόβλημα καθώς ο διάδρομος που οδηγεί σε αυτά είναι ιδιαίτερα στενός ενώ υπάρχουν και καλώδια που κάνουν ακόμη πιο δύσκολη την είσοδο στον χώρο.

Η προπέλα βρίσκεται στην θέση της σε βάθος 62 μέτρων όπως και το φουγάρο με το χαρακτηριστικό "Β" πάνω του, το ίδιο και οι αεραγωγοί πάνω από το μηχανοστάσιο και οι μηχανισμοί που συγκρατούσαν τις βάρκες. Οι άγκυρες (τουλάχιστον η μια που είναι ορατή) βρίσκονται στην θέση τους.

Το ναυάγιο είναι στο σύνολο του καλυμμένο από βένθος, πράγμα που το κάνει ιδιαίτερα επικίνδυνο σε κάθε επαφή με τους δύτες. Έχει εξελιχθεί σε έναν εξαιρετικό τεχνητό ύφαλο, φιλοξενώντας όλων των μορφών τους θαλάσσιους οργανισμούς, από τους πιο μικρούς (γυμνοβράγχια, καρκινοειδή κ.ο.κ.) μέχρι χταπόδια, σμέρνες, σκορπιούς κτλ. Αρκετά συχνή είναι και η παρουσία κοπαδιών από μαγιάτικα.



 

Translator

English French German Greek Italian Japanese Spanish

Found Us

Be a fan on Facebook

Follow us on YouTube

Return To Antikythera


Photo Gallery

Untitled Document


Visit our Photo Gallery [Caves, Wrecks, Reef & magnifiques Walls, Expeditions and many other fotos..]